پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ آنتالیا سالار یگانه

سفر به آنتالیا اولین تجربه ی مسافرت خارج از کشور من بود مسافرتی با کلی برنامه ریزی که پس از پایان سربازی و دریافت پاسپورت عملی شد، با یکم تحقیق متوجه شدیم اگه بخوایم تور ارزان آنتالیا بخریم، بهترین زمان اواخر خرداد ماه است که هم بخاطر فصل امتحانات قیمت ها پایین تر است و هم در این زمان هوای آنتالیا در شرایط خوبی قرار دارد، سایه خنک و آفتاب گرم و دمای آب دریا هم نه سرد و نه گرم، با میانگین 25 درجه سانتی گراد، تمام این عوامل باعث میشد تا بتونیم بیشترین لذت رو از شهر و سواحل آنتالیا ببریم.

سفر من و دوستم حسین در تاریخ 24 خرداد ساعت 15 آغاز شد انتخاب ما با توجه به بودجه ای که برای سفر داشتیم هتل چهار ستاره کلاب فالکون هتل و هواپیمایی ماهان به مقصد فرودگاه اسپارتا بود، پس از فرود آمدن هواپیما و پیدا کردن لیدرمون سوار اتوبوس های مخصوص ترانسفر به هتل شدیم، پس از طی کردن مسافت طولانی و خسته کننده به شهر آنتالیا رسیدیم که در طی مسیر مسافرهای مخصوص هر هتل با یک لیدر اختصاصی پیاده می شدند، از شانس بد هتل ما آخرین مقصد بود وقتی رسیدیم زمان شام تموم شده بود ولی با هماهنگی که کارگزار با هتل کرده بود یک بشقاب غذا برای هر نفر کنار گذاشته بودند که با توجه به طولانی شدن مسیر و گرسنگی شدید از این بابت خیلی خوشحال شدیم.

{ مدت زمان پرواز آنتالیا که در این سفر برای ما تهران به اسپارتا بود در حدود 2:45 و مدت زمان ترانسفر زمینی بین اسپارتا تا آنتالیا 3 ساعت }

پس از وصل کردن دستبند های هتل فالکون آنتالیا بر روی مچ دستمون و تحویل گرفتن برگه ی برنامه ی هتل و پس از آن خود اتاق تصمیم گرفتیم با توجه به خستگی فراوان ابتدا کمی با محیط هتل آشنا شویم و پس از آن استراحت کنیم تا فردا صبح رو از دست ندیم، اینجوری بود که روز اول سفرمون به سرعت به پایان رسید. کلاب فالکون هتل واقع در منطقه ی لارا در 1.5 کیلومتری مرکز خرید تراسیتی و 5 کیلومتری منطقه کالیچی (شهر قدیمی آنتالیا) قرار داشت این هتل با 223 اتاق دارای امکاناتی نظیر استخر روباز، استخر سرپوشیده، سرسره آبی، تیم سرگرمی، چند عدد کافه، موسیقی شبانه و ساحل اختصاصی صخره ای بود.
سفرنامه آنتالیا؛ معرفی جاهای دیدنی و راهنمای حمل و نقل

در این سفرنامه سعی می کنم به غیر از تعریف داستان سفر ما، به ذکر نکات مهمی از این شهر نیز بپردازم تا شاید بتوانم این سفرنامه آنتالیا را تبدیل به یک راهنمای جامع سفر کنم.

شهر آنتالیا با مساحت 1417 کیلومتر مربع مرکز استانی با همین نام است که خود استان آنتالیا هم با 12 شهر ساحلی استانی بسیار توریستی می باشد در لیست تورهای ارائه شده برخی از آژانس های مسافرتی هتل هایی از سایر شهرهای این استان دیده می شود ولی با نام تور آنتالیا! که البته اشتباه هم نیست چون این هتل در استان آنتالیا واقع شده است، پس قبل از قطعی کردن یک هتل در صورتی که علاقه دارید خیابان گردی کنید و از جاذبه های گردشگری آنتالیا نیز بازدید کنید حتما اسم هتل را به صورت کامل جستجو کنید و موقعیت هتل را نسبت به این اماکن بسنجید.

تصور ذهنی اکثر ایرانیان از آنتالیا، شهری است ساحلی که در آن می توانید تا دلتان می خواهد بخورید و بیاشامید و از تفریحات ساحلی استفاده کنید و خود شهر حتی ارزش این را ندارد که بخواهید لحظه ای از هتل خارج شوید! ولی در واقع اینگونه نیست آنتالیا در 133 سال قبل از میلاد مسیح بخشی از امپراتوری روم بود و یکی از قدرتمندترین پایگاه های نیروی دریایی را در اختیار داشت پس از فتح این شهر توسط ترکان سلجوقی این شهر به مدت 102 سال پایتخت این کشور بود پس به راحتی می توان نتیجه گرفت آنتالیا ترکیه مناطق دیدنی و مکان های تاریخی فراوانی را برای بازدید دارد، اگر مبنای جاذبه های گردشگری را سایت تریپ ادوایزر قرار دهیم تعداد آن 120 مورد می باشد که ده جاذبه ی برتر آن به ترتیب شامل: موزه آنتالیا، شهر قدیمی آنتالیا یا همون کالیچی، شهر باستانی ترمسوس، ساحل کاپوتاس، شهر باستانی پرگ، آبشارهای دودن، تراموای برقی آنتالیا، منطقه ی بندرگاه، پارک کارالی اوغلو و دروازه ی هادریان می باشد که از این لیست چهار جاذبه ی برتر را می توانید در طی چند ساعت با ورود به شهر قدیمی آنتالیا بازدید نمایید.
سفرنامه آنتالیا؛ معرفی جاهای دیدنی و راهنمای حمل و نقل

خوب برنامه هتل فالکون با توجه به آل بودنش تفریبا مشابه سایر هتل های آنتالیا به این صورت بود، صبحانه 7 تا 11، کافه ها 10 تا 24، ناهار 12:30 تا 14، اسنک 14 تا 16، تی تایم 16:30 تا 17:30، شام 19 تا 21، موسیقی شبانه 24 تا 2 که در این زمان همه چی پولی میشد و تیم سرگرمی هم معمولا از غروب تا شب دو سه ساعتی برنامه داشتن.

روز دوم
از خواب بیدار شدیم و برای صبحانه به رستوران هتل رفتیم، این همه تنوع ما رو غافلگیر کرده بود بعد از صرف صبحانه به سمت دریا حرکت کردیم تا در دریای مدیترانه تنی به آب بزنیم ساختار هتل های این ناحیه به گونه ای بود که انگار خود هتل بر روی کوه بود و دریا در پایین کوه، به همین دلیل پله های زیادی رو طی کردیم تا به دریای اختصاصی و صخره ای هتل رسیدیم به دلیل عدم وجود ساحل، هتل فضای بزرگی از چوب در کنار دریا درست کرده بود و آن را با چمن مصنوعی تزیین کرده بود امکاناتی نظیر کافه و دوش آب هم فراهم بود و تعداد زیادی تخت و چتر هم برای استفاده ی مسافران در این فضا قرار داشت. چند ساعتی را در دریا تفریح کردیم و مجددا برای ناهار به رستوران رفتیم، باز هم از تنوع غذاها شگفت زده شدیم (تقریبا از روز سوم چهارم دیگر غذاها برای ما تکراری شده بود و دیگه اون لذت قبل رو برامون نداشت) ناهار رو خوردیم و پس از کمی استراحت به جهت دیدن بافت شهری و خیابان ها از هتل خارج شدیم، مسیر را از خیابان لارا شروع کردیم و سپس وارد خیابان تلکی اوغلو شدیم و سپس به مرکز خرید تراسیتی آنتالیا رسیدیم چند ساعتی خودمون رو در این منطقه مشغول کردیم و دوباره به هتل برگشتیم، شام خوردیم و تا قبل از خواب در لابی و محوطه هتل با ایرانیان زیادی آشنا شدیم و این آشنایی ها شروع چند تا از گردش ها و تفریحات گروهی ما در آنتالیا بود.

روز سوم
روز سوم هم مانند روز قبل به تفریح و سرگرمی گذشت تا بعد از ظهر که تصمیم گرفتیم به مرکز شهر آنتالیا بریم از هتل خارج شده و به ایستگاه اتوبوس واقع در خیابان ایسمت گولشن رفتیم و سوال اتوبوس شماره
KL08 شدیم و با پرداخت نفری 2 لیر در نزدیکی خیابان آتاتورک پیاده شدیم، لازم به ذکر است که امکان مشاهده مسیر حرکت در ال سی دی واقع اتوبوس وجود داشت که این مورد کمک بزرگی به توریست ها می کرد.
پس از کمی قدم زدن به دروازه هادریان که قدمت آن به 130 سال قبل از میلاد میرسد رسیدیم تنها دروازه ی به جا مانده از آنتالیای قدیم که به شکل سه طاق به همراه ستون های زیبا خودنمایی می کند سپس وارد کوچه های باریک و پیچ در پیچ منطقه ی کالیچی که قدمت آن به زمان امپراطوری روم برمی گردد شدیم در داخل شهر قدیم از کنار بناهای مختلفی از جمله حمام بازار، موزه مولوی خانه آنتالیا، مدرسه کاراتای، مسجد ییولی مناره و ... عبور کردیم و سپس به منطقه ی بندرگاه یا همان بندر قدیمی آنتالیا رسیدم و به تماشای کشتی ها و قایق های تفریحی پرداختیم از اونجایی که با توجه به زمان بازگشت دیگه به زمان شام هتل نمی رسیدیم تصمیم گرفتیم شام را در مک دونالد خیابان آتاترک بخوریم و پس از کمی خرید در همین خیابان به هتل برگردیم.
سفرنامه آنتالیا؛ معرفی جاهای دیدنی و راهنمای حمل و نقل

در مورد سیستم حمل و نقل آنتالیا باید عرض کنم که چهار تا گزینه وجود داره، تاکسی، اتوبوس، دلموش و تراموا (قطار برقی).
با توجه به هزینه ی بالای تاکسی در ترکیه این گزینه رو به هیچکی پیشنهاد نمی کنم مگر اینکه گم شده باشید و گزینه ای جز تاکسی نداشته باشید که در این صورت هم قیمت رو با راننده چک کنید و تا می تونید چونه بزنید چون معمولا رانندهای تاکسی آنتالیا از تاکسی مترشون استفاده نمی کنن و از توریست ها پول بسیار بیشتری می خواهند.
اتوبوس بهترین گزینه ممکن برای حمل و نقل درون شهری هست و دلیلش هم ارزانی و گستردگی شبکه اتوبوسرانی می باشد در حال حاضر که دارم این سفرنامه ی آنتالیا رو می نویسم برای پرداخت هزینه فقط می توانید از کارت مخصوص استفاده نمایید که به نام آنتالیا کارت معروف است هزینه ی این کارت 5 لیر و هزینه ی هر بار استفاده از اتوبوس در شهر آنتالیا نیز 2.60 لیر می باشد دیگر رانندگان به هیچ وجه پول نقد قبول نمی کنند و برای خرید و شارژ کارت خود می توانید از نقشه مراکز فروش آنتالیا کارت، که در سایت آن قرار دارد استفاده نمایید

ساعت کاری اتوبوس معمولا از 6 تا 23 می باشد ولی برای برخی از خطوط کمتر و برخی بیشتر می باشد برای اطلاع دقیق از زمان بندی اتوبوس های درون شهری آنتالیا می توانید از فایل پی دی افی که براتون قرار دادم استفاده کنید همچنین نقشه اتوبوس های آنتالیا رو هم براتون قرار دادم تا به راحتی به کمک این دو فایل بتوانید متوجه شوید برای رفتن از نقطه ای به نقطه ی دیگر باید از کدام خط اتوبوسرانی استفاده نمایید.

دانلود برنامه زمان بندی اتوبوس های آنتالیا
دانلود نقشه مسیر حرکت اتوبوس های آنتالیا

دولموش ها نوعی تاکسی بزرگ هستند چیزی بین مینی بوس و ون، دلموش ها هم مانند اتوبوس مسیر خاصی را طی می کند ولی هر جایی که بخواهید می‌توانید از آن پیاده شوید، هزینه ی آن نیز کمی از اتوبوس گران تر است.
چهارمین روش حمل و نقل تراموا یا همان قطار برقی است که مسیرهای تحت پوشش آن بسیار محدوده ولی به دلیل اینکه از کنار تعدادی از جاهای دیدنی آنتالیا میگذرد بین توریست ها محبوبیت خاصی دارد، خط اصلی قطار برقی آنتیک یا همون تراموای نوستالژیک 6 کیلومتر طول و 10 ایستگاه دارد، قطار هر نیم ساعت یک بار بین ساعت 7 تا 11 حرکت میکند.
دو خط تراموا (قدیم و جدید) اتصالی به همدیگه ندارن ولی با یک پیاده روی کوتاه می توان از ایستگاه
Kale Kapısı واقع در خط antik tramvay به ایستگاه İstmet Paşa خط AntRay رسید. نقشه ی قطار برقی آنتالیا که بعضی از دوستان به اشتباه به اون مترو آنتالیا میگن رو هم برای دانلود براتون قرار میدم.

نقشه تراموا آنتالیا

روز چهارم
امروز هم با انجام تفریحات روزانه و ریلکس کردن شروع شد با این تفاوت که توسط یکی از مسافرین با یک دفتر فروش تورهای شهری آنتالیا به مدیریت یک ایرانی به نام آرش آشنا شدیم از اونجایی که از قبل تصمیم داشتیم یکی دو تا جا که رفتنش برای خودمون سخت بود رو با تور بریم سریع بهش زنگ زدیم و آمار رفتینگ رو گرفتیم قیمتش از نصف قیمت لیدر تورمون هم کمتر بود، سریع 6 تا ایرانی دیگه هم جور کردیم و تور رو واسه فردا رزرو کردیم، تور رفتینگ شامل ترانسفر رفت و برگشت از هتل و ناهار میشد.
پس از ناهار و کمی استراحت دوباره از هتل زدیم بیرون این بار مقصد آبشار دودن آنتالیا بود که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه است، به خیابان ایسمت گولشن رسیدیم و سوار اتوبوس
KL08 شدیم البته این بار بر خلاف مسیر سری پیش که به کالیچی رفتیم، در ایستگاه باریناکلار که در کنار پارک دودن بود پیاده شده و وارد پارک شدیم و به سمت آبشار حرکت کردیم در طی مسیر صدای غرش آب رو که میشنیدیم سرعتمون رو هم بیشتر می کردیم پس از چند دقیقه پیاده روی به آبشار رسیدیم و منظره ای بی نظیر رو مشاهده کردیم، سقوط آب از ارتفاعی بسیار زیاد در دریای مدیترانه دیدنی بود، یکی دو ساعتی در این مکان چرخیدیم و دوباره با همان شماره اتوبوس در مسیر هتل در کنار مرکز خرید تراسیتی پیاده شدیم، مقداری خرید کردیم و پیاده به هتل برگشتیم. سفرنامه آنتالیا؛ معرفی جاهای دیدنی و راهنمای حمل و نقل

روز پنجم
صبح بعد از صبحانه در لابی هتل منتظر ماشین تور رفتینگ شدیم، پس از نیم ساعت انتظار راننده به داخل لابی آمد و اسم ما را صدا زد و ما هم همراه با اون سوار مینی بوس شدیم در حدود 45 دقیقه در راه بودیم تا به جنگلی رسیدیم که در داخل آن رودخانه ای بود ابتدا از ما تعهدنامه ای گرفتند و پس از اون سعی کردن دمپایی های مخصوص قایق سواری رو به قیمت های فضایی به ما بفروشند یا اجاره دهند، سپس تمام گروه ها به خط شدیم و از داخل رودخانه عبور کردیم آب به شدت سرد بود، این سرما باعث عکس العمل های جالب و خنده دار از بعضی افراد میشد، بعد از طی مسافتی به مقصد مورد نظر رسیدیم، با توجه به تعداد نفرات ما که 8 نفر بودیم یک قایق و به تعداد پارو و جلیقه نجات و کلاه ایمنی به ما تحویل دادند و شخصی نیز به عنوان لیدر به ما معرفی کردند، لیدر نقش بسیار مهمی در رفتینگ داشت در طول مسیر اون به ما می گفت که قدرت پارو زدن کدوم سمت بیشتر باشه که بتونیم مسیرها پر پیچ و خم رو به راحتی طی کنیم، یک تصمیم اشتباه ممکن بود باعث بشه که قایق چپ بشه و مجبور باشید تا آخر مسیر رو توی آب رودخانه طی کنید، این اتفاق برای چند قایق افتاد و ما دو تا آلمانی رو توی مسیر سوار قایق خودمون کردیم، در طی مسیر یک توقف برای ناهار داشتیم و بعد دوباره حرکت کردیم، در پایان مسیر هم وسایل نقلیه منتظر بودن تا مسافران رو به هتل هاشون برسونن، در طول مسیر عکاس ها مدام در حال عکاسی هستند که این عکس در پایان مسیر به قیمت فضایی به شما فروخته می شود، شما دو تا گزینه دارید 1.عکس رو به قیمت بالا بخرید 2.برید چونه بزنید و پاسخ منفی بشنوید و به صورت موقت بیخیال بشید ولی در زمان بازگشت که یک توقف تمام ماشین های تور و مسئولین در کنار یک کافه دارن دوباره برید پیش اون طرف و باز چونه بزنید و عکس رو به راحتی نصف قیمت اعلامی بخرید!
در یک کلام تور رفتینگ آنتالیا بی نظیر بود و یکی از بهترین خاطراتی بود که در این سفر داشتم، وقتی به هتل رسیدیم از بس که پارو زده بودیم حال نداشتیم و بیشتر دوست داشتیم استراحت کنیم، ولی باید واسه فردا هم تور رزرو می کردیم گزینه های مختلفی داشتیم، تور شهر باستانی ترمسوس آنتالیا، کشتی و پارک آبی، که با توجه به عدم وجود تور ترمسوس برای فردا، تور پارک آبی آنتالیا رو باز هم از طریق آرش رزرو کردیم دلیلش هم راضی بودن از تور امروز و همچنین ارزون تر بودن اون نسبت به قیمت اعلامی لیدرمون بود، همچنین هرجوری حساب می کردیم اگه می خواستیم خودمون تا پارک آبی بریم و بیایم هزینه مون بیشتر میشد.

روز ششم
امروز هم مثل روز قبل بعد از صبحانه در لابی منتظر راننده تور پارک آبی آکوا لند شدیم که پس از تاخیر نیم ساعته آمد و ما رو سوار ون کرد، تقریبا بعد از 30 دقیقه به پارک آبی آنتالیا رسیدیم، و به همراه بلیط ورودی یک عدد بلیط ناهار و نوشیدنی هم از تور دریافت کردیم، این مکان دارای وسایل بازی مختلفی از جمله، سرسره های آبی روباز، تونلی و یو شکل، چندین استخر، رفتینگ و ... بود که وجود این وسایل در فضایی انبوه از درختان لذت این تفریحات رو بیشتر می کرد، دورتادور محیط هم پر از تخت برای استراحت و آفتاب گرفتن بود و صدای موسیقی هم درکل فضا پخش میشد. ساعت 5 بیرون پارک آبی با راننده قرار داشتیم پس طی این مدت تا تونستیم تفریح و استراحت کردیم، تو این بین هم به رستوران مراجعه کردیم و با ارائه بلیط، غذا و نوشیدنی مون رو گرفتیم.
به همراه راننده به هتل برگشتیم و با دو تا از هموطنان که برای ماه عسل سفر به آنتالیا رو انتخاب کرده بودن به سوپر مارکت بیم که پیاده تا هتل 10 دقیقه فاصله داشت رفتیم و مقداری شکلات و آدامس خریدیم، امشب آخرین شب اقامت در آنتالیا بود پس ابتدا تا جایی که میشد چمدون مون رو بستیم و بعدش به لابی رفتیم تا شب آخری در کنار دوستانی باشیم که طی این سفر پیدا کردیم.

روز هفتم
امروز دیگه روز آخر سفر بود، تقریبا ناراحت بودم که چرا مدت زمان این سفر رو یک یا دو روز بیشتر انتخاب نکرده بودم، چون واقعا هنوز خیلی جاهای دیدنی آنتالیا بود که وقت نکرده بودم ببینم که البته بیشتر بخاطر بی تجربه بودن من بود، صبح تا جایی که میشد از امکانات هتل استفاده کردیم، ساعت 11 اتاق رو تحویل دادیم و با همراهی لیدر شهر زیبای آنتالیا رو به مقصد اسپارتا ترک کردیم، و بعد از اون هم پرواز از فرودگاه اسپارتا به فرودگاه امام.

در پایان به تمام اشخاصی که دنبال آفر یا تور ارزان هستند و دوست دارن صرفه جویی قابل توجه ای در سفر داشته باشند تور آنتالیا خرداد 98 رو پیشنهاد می کنم اونم ترجیحا اواخر هفته ی سوم که هم آب و هوای آنتالیا مناسب است و هم اینکه هنوز تابستان نیومده و تورهای آنتالیا در پایین ترین قیمت قرار دارند.
در صورتی که سوالی در مورد سفر به آنتالیا دارید می تونید از طریق بخش "افزودن نظر" بپرسید. سعی می کنم هرچند وقت یکبار این صفحه رو چک کنم.

جدیدترین نظرها

{{comment.user.name}} {{comment.user.name}}

{{ comment.user.name }} {{ comment.date }}

{{ comment.dislike }}
{{ comment.text }}
پاسخ
avatar

شاقاج محمد زاده 5 دقیقه پیش

کلیه مدارک لازم جهت اخذ روادید باید به صورت کاغذی آماده شده و توسط فرد متقاضی به متصدی باجه در هنگام ارائه درخواست، تحویل شوند. لذا هیچ یک از مدارکی که در هنگام ارسال درخواست تعیین وقت، بصورت الکترونیکی و در ضمیمه ایمیل به کنسولگری ارسال شوند، مورد بررسی قرار نخواهند گرفت. از این روی بنابر دلایل فنی از متقاضیان روادید توریستی باید فقط درخواست تعیین