شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ شانگهای هومن جعفرزاد

شانگای خیلی چیزا واسه دیدن داره، شاید دیدن خیلی ازین ها تو 3 روز به نظرتون زیاده روی بیاد اما ما انجام دادیم و خیلی 3 روز فوق العاده ای شد. می تونین از سفرنامه شانگهای منو همسرم استفاده کنین و سفر خودتونو برنامه ریزی کنین. می تونین تو این سه روز خیلی از جاهای دیدنی شانگهای رو ببینین. فقط حواستون باشه که نهایت لذت رو از این سه روز سفرتون ببرین.

خلاصه سه روز سفر:

برج رادیو و تلویزیونی مروارید شرق شانگهای

گشت ساحلی رودخانه پوجیانگ

مرکز مالی و بین المللی شانگهای

تور با اتوبوس روباز

و خیلی کارای باحال دیگه

خیلی از دیدنی های شانگهای چین رو می تونین با کارت (Go Shanghai Card) ببینین. این کارت ها یه روزه یا چند روزه دارن و با خریدشون می تونین 30% یا بیشتر تخفیف ورودی جاذبه هارو بگیرین. من از سایت (www.smartdestinations.com) خریدم که راحت می تونین شما هم بخرین. البته بعضی از جاهایی که ما رفتیم جز جاذبه های داخل این کارت نبودن.

بعد از پیاده شدن از هواپیما تو فرودگاه بین المللی پودانگ و 11 ساعتو نیم پرواز، شب بود که رسیدیم به هتلمون دابلیو شانگهای باند که 4 ستاره و خیلی لوکس بود. از پنجره ی اتاقمون می تونستیم رودخونه ی هوانگ پو رو ببینیم و امکانات هتل هم کامل و بی نقص بود. شب برای رفع خستگی به استخر هتل رفتیم و یکم شنا کردیم.

روز اول:

توقف اول: تور اتوبوس روباز

شانگهای یه شهر مدرن با سیستم متروی فوق العادست. اما برای بیشتر توریستهایی که نمی تونن زبان چینی صحبت کنن، پیدا کردن اینکه مسیرا چجوریه واقعا یکمی دشواره. خوشبختانه راه ساده تری هم هست که هرجا دلتون بخواد می تونین برین. ما از این اتوبوس های روباز استفاده کردیم که نه تنها رایگان بود، کلی هم اطلاعات مفید درباره ی مناطق مختلف محلی بهمون داد.

این اتوبوس های توریستی از ساعت 9 و نیم صبح تا 5 و نیم بعد از ظهر کار میکنن و خیلی امنیت دارن. خیلی هم راحت میشه به 22 تا منطقه ی توریستی تو شهر رفت. شانگهای 3 تا خط اتوبوس توریستی داره که مثل یه حلقه به هم وصل شدن. این حلقه یه ایستگاه قرمز داره که بیشتر جاذبه های شانگهای و با این میشه دید، ایستگاه سبز که از معابد شانگهای رد میشه و ایستگاه آبی که از محوطه ی پودونگ عبور میکنه. اگه بخواین از هر 3 تا ایستگاه رد بشین، حدودا 60 دقیقه طول میکشه. یه برنامه ی صوتی به زبان های مختلف هم داره که خیلی مفیده. کلا تو هر ایستگاهی که بخواین می تونین سوار این اتوبوسها بشین. این اتوبوسها بلیط رایگان برای گشت با قایق تو رودخونه ی هوانگ پو، بلیط معبد بودایی جید و بلیط ورودی به دیدبانی طبقه 88 برج جین مائو رو میدن. (بلیط تور توریستی با اتوبوس جز گو کارت هست). ما با این اتوبوس های توریستی گشتی داخل شهر زدیم و کلی هم اطلاعات مفید درباره شانگهای بدست آوردیم.

توقف دوم: برج رادیو و تلویزیونی مروارید شرق

برای رفتن به این برج ما سوار مترو خط 2 شدیم و تو ایستگاه لوجیازویی پیاده شدیم. بعد یه چند دقیقه ای که پیاده روی کردیم به برج مروارید شرقی رسیدیم. خیلی برج های بلندتر و تاریخی تری نسبت به برج مروارید وجود دارن اما هیچکدوم چشم انداز این برج رو به شهر ندارن. برج مروارید شرقی 468 متر ارتفاع داشت و بلندتری برج رادیو تلویزیونی چهان محسوب میشه. اینجا اینقدر محبوب بود که ما رفتیم کلی توریست برای دیدن برج و منظره اومده بودن. یعنی غیر ممکنه که به شانگهای برین و تو این برج با پشت زمینه ی منظره ی شهری، یه عکس سلفی نگیرین. علاوه بر اینکه ما دید 360 درجه به شهر داشتیم، برج قسمتای دیگه ای هم داشت. کلا مدل برج اینجوری بود که چند تا کره با یه رابطی به هم وصل شده بودن. بعد به کره اولی می گفتن توپ پایینی، کره بالاییشو میگفتن توپ بالایی بعدی رو می گفتن کپسول فضایی. مثلا بخش کپسول فضا، اطلاعاتی در رابطه با فضا و تو بخش موزه تاریخ شهرداری درباره ی تاریخ شهری شانگهای میشه یاد گرفت. یه رستوران خیلی منحصر به فردم اینجاست که ما ناهارمونو تو این رستوران خوردیم. این رستوران گردان بود و تو 2 ساعتی که ما اونجا بودیم یه دور کامل چرخید. البته بگم که واقعا گرون بودو ناهار منو همسرم با هم 590 یوان (گرون بود یادم مونده) شد. اما به هر حال ارزش این تجربه ی فوق العاده رو داشت. (بلیط ورودی این برج هم تو کارت گو کارت بود.)

توقف سوم: باغ یو

بعد از چند ساعتی که تو شانگهای چرخیدیم واقعا نبود فضای سبزو دیدن فقط برج های بلند خیلی خسته کننده شده بود واسه همین برای تغییر روند سفرمون ترجیح دادیم به باغ یو (من شنیدم که بهش یویوان هم میگن) بریم. باغ یو وسط شهر و همش یه ربع با برج مروارید فاصله داشت. برای رفتن به باغ، که قسمت جنوبی باند قرار داره، سوار مترو خط 10 شدیم. هزینه ورودی باغ یو هم 40 یوان بود. باغ یو خیلیییی بزرگ بود و معماری سنتی داشت. چیزای جذاب این باغ یکی صخره ی خیلی بزرگ بعد از در ورودی بود، یکی دیگه سنگ نفیس یشم بود که راهنما میگفت اگه عود روشن کنین زیرش دودش از همه ی حفره هاش میزنه بیرون یا اگه آب بریزین از بالاش، آب از همه ی حفره هاش میاد بیرون. کلا این باغ پر از حوض و درخت و گیاه بود و حال آدمو خوب می کرد. این باغ قبلا خصوصی بوده و یه افسر دولت (اسمشو یادم نمیاد) واسه پدر مادرش درست کرده بود که بقیه عمرشونو اینجا باشن. بعدا این باغ مقر ارتش شد و الان اما یه فضای فوق العاده آرامش بخشه که مثل باغهای سنتی چینی میمونه. (بلیط باغ یویوان هم داخل گو کارت هست)

توقف چهارم: گشت ساحلی پوجیانگ

بعد از دیدن باغ یویوان، یه تاکسی گرفتیم تا به رودخونه ی پوجیانگ برسیم و تقریبا 30 دقیقه تو راه بودیم. کلا رودخونه ی پوجیانگ، شهر رو 2 قسمت میکنه. هر چی که تو سمت غربیه، میشه تو منطقه پوکسی و هر چی تو قسمت شرقیه میشه منطقه پودونگ. این رودخونه دید فوق العاده ای به شهر شانگهای به آدم میده. با کشتی تفریحی پوجیانگ، حدود 1 ساعت دور رودخونه از باند تا پل یانگ پو چرخیدیم. داخل کشتی که بودیم ویو به شهر با برجها و چراغ های روشن شهری خیلی قشنگ بود. از داخل کشتی دید خوبی به برج مروارید، مرکز مالی شانگهای و برج شانگهای داشتیم. داخل کشتی راهنمای انگلیسی زبون هم بود که درباره ی تاریخچه ی بناهای اطراف توضیح میداد. من هم که زیاد زبانم قوی نیست بیشتر کلماتو متوجه نمیشدم ترجیح دادم از منظره لذت ببرم اما همسرم خیلی دقیق داشت گوش میداد. (بلیط گشت با کشتی هم داخل گو کارت بود.)

توقف پنجم: باند

آخرین جایی که واسه روز اول رفتیم، باند بود تا بتونیم برجهای دور باند رو که تو شب نورانی میشن ببینیم. ورودی هم نداره و رایگانه. بعد یکم پیاده روی کردیم کنار باند و دورش هم که پر از بناهای تاریخی، هتل و مغازست. دیگه دیروقت بود که برگشتیم هتل.

روز دوم:

توقف اول: مرکز ملی و بین المللی شانگهای

روز دوم خیلی خسته بودیم و دیرتر بیدار شدیم. بعد از خوردن یه صبحونه ی مفصل تو هتل، یه تاکسی از هتل گرفتیم و رفتیم به رصدخونه ی مرکز ملی و بین المللی شانگهای که تو منطقه مالی شهر قرار داره. به اینجا در باز کن غول پیکر هم میگن چون شکلش واقعا شبیه در باز کنه. این مرکز ازون برجهاییه که از هر جای شهر خیلی راحت قابل تشخیصه. تو برج 3 تا طبقه رصد خونه داشت یکی طبقه 94 یکی 97 یکیم 100 ام که هزینه ورودی واسه طبقات 94 و 97، 110 یوان بود اما واسه طبقه 100 ام 150 یوان بود چونکه طبقه 100 ام یه کف شیشه ای داره که میتونین پیاده روی فوق العاده هیجان انگیزی رو داشته باشین البته واسه کسایی مثل خانوم بنده که از ارتفاع میترسن اصلا مناسب نیست. ما برای اینکه هم بخوایم منظره ی بیرون و ازون ارتفاع ببینیم هم پول جداگانه واسه ناهار ندیم، به رستوران برج تو طبقه 91 ام رفتیم. غذاهاش گرون بود اما خوب دید فوق العاده به شهر داشتیم و به جای رفتن به رصدخونه اینجا ناهار خوردیم. (بلیط رصدخونه هم داخل گو کارت بود که ما دیگه نشد استفاده کنیم)

توقف دوم: موزه گوانگ فو شانگهای

حدودا 10 دقیقه پیاده روی کردیم که به برج شانگهای (بلندترین برج در شهر) رسیدیم. تو طبقه سی و هفتم برج، موزه هنر کلاسیک گوانگ فو قرار داره. اینجا تونستیم با تاریخ چین آشنا شیم. یه مجموعه از کارهای هنری و صنایع دستی هم که واسه هزار سال پیشه اینجا بود. بعد از ظهر روز دوم رو چون دیگه زیاد خرج کرده بودیم و خسته هم بودیم، ترجیح دادیم برگردیم هتل یکم از امکانات هتلمون استفاده کنیم. خانومم رفت کلاس یوگا تو هتل و منم که حوصله یوگا نداشتم رفتم استخر و جکوزی که یکم استراحت کنم. برای شام هم کافه هتل رفتیم که ویوش عالی بود و شام سبک با نوشیدنی گرفتیم.

روز سوم:

توقف اول: باغ وحش شانگهای

اولین مقصدمون باغ وحش بود که بعد از صبحونه سریع به اینجا رفتیم. کلی حیوونای مختلف از همه جای جهان رو اینجا جمع کرده بودن که فکر کنم راهنما گفت 6000 تا هستن. باغ وحش شانگهای ازون جاهاییه که حتما باید برین. ما تونستیم پاندا، کرگدن، ببرهای چینی، کانگرو، میمون و خیلی حیوون های خوشگل دیگرو ببینیم. ورودیش هم 30 یوان هست که با این بلیط تونستیم 5 تا بخش باغ وحش، ساختمون علمی و باغهاشو ببینیم. اینقدری اینجا دیدنی هست که تا آخر روز میشه اینجا موند. شما هم حتما صبح برین واسه دیدن باغ وحش چون این تایم حیوون ها همه خیلی سر حالن ولی بعد از ظهرا زیاد فعالیت ندارن. (بلیط باغ وحش در گو کارت موجوده)

توقف دوم: پارک دره شادی

برای ناهار به رستوران جنیوا رفتیم که همش 500-400 متر با باغ وحش فاصله داشت و غذاهای آمریکایی و ایتالیایی سرو میکرد. نوشیدنی های خوبی هم داشت. قیمت غذا هم الان یادم نیست اما میدونم ارزون بود.

بعد از ناهار رفتیم پارک دره شادی یکم خوش بگذرونیم. با مترو خط 9 به شِشِن رسیدیم بعد از اونجا اتوبوس ها رایگان ما رو بردن به پارک. شنیده بودیم که پارک صبح ها خیلی شلوغه واسه همین ما بعد از ظهر رفتیم و واقعا خیلی راضی هستیم. این پارک کلا در طول سال فستیوال و کارناوال های زیادی تو شهر راه میندازه و با بلیطش 230 یوان هست که (ما البته از گو کارت استفاده کردیم) میشه 7 تا بخش مختلف پارک رو برین. پارک کلا 9 بخشه که اسم هاشون تا اونجایی که یادمه میدون اسپانیایی، معادن طلا، جنگل های خیالی، ساحل، پارک آبی، طوفان و یه چندتا دیگه بودن. 3-4 ساعتیو تو این پارک بودیم.

توقف سوم: خرید

نزدیک هتلمون و دور محوطه باند یه سری مغازه بود که تو مسیر برگشت یکم خرید کردیم و سوغاتی هم گرفتیم البته ما از قبل تصمیم گرفته بودیم که با پولی که داریم خوش بگذرونیم و زیاد درگیر خرید نشیم. خلاصه شب رسیدیم هتل و فردا صبحشم اتاقو تحویل دادیم و به فرودگاه رفتیم تا برگردیم شهرمون.

حتما در طول سفرتون به چندتایی از جاذبه هایی که ما رفتیم برین چون همش فوق العاده بودن. چه مدت کوتاهی سفر کنین و چه بلند مدت، کسی نیست که عاشق شانگهای نشه.

جدیدترین نظرها

{{comment.user.name}} {{comment.user.name}}

{{ comment.user.name }} {{ comment.date }}

{{ comment.dislike }}
{{ comment.text }}
پاسخ
avatar

شاقاج محمد زاده 5 دقیقه پیش

کلیه مدارک لازم جهت اخذ روادید باید به صورت کاغذی آماده شده و توسط فرد متقاضی به متصدی باجه در هنگام ارائه درخواست، تحویل شوند. لذا هیچ یک از مدارکی که در هنگام ارسال درخواست تعیین وقت، بصورت الکترونیکی و در ضمیمه ایمیل به کنسولگری ارسال شوند، مورد بررسی قرار نخواهند گرفت. از این روی بنابر دلایل فنی از متقاضیان روادید توریستی باید فقط درخواست تعیین