جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ تفلیس هانیه ع

من و همسرم مدتها بود که تو فکر سفر به یکی از کشورهای نزدیک بودیم. گرجستان و شهر تفلیس رو به عنوان مقصد اولمون انتخاب و مقدمات سفرمون رو فراهم کردیم. تصمیم گرفتیم زمینی سفر کنیم تا از زیبایی های مسیر هم لذت ببریم. چون برای ما به جز مقصد، مسیر هم اهمیت زیادی داره. دوست داریم عوض شدن فرهنگا، زبون، چهره مردم، پوشش گیاهی و معماری خونه ها رو به چشم ببینیم. به همین دلیل علاقه چندانی به سفر با هواپیما نداریم. بلیط های گرجستان تو آف آخر تابستون بود و با قیمت مناسبی تونستیم بلیط تهیه کنیم.

شروع سفر و تفلیس زیبا

26 شهریور سفر ما به تفلیس شروع شد. 22 ساعت شگفت انگیز رو تو ماشین سپری کردیم. لذت عبور از مرز، طبیعت فوق العاده، روستاهای متراکم، سبک ساخت بناها... از کنارشون رد می شدیم و لذت می بردیم. برای رسیدن به گرجستان، باید از ترکیه رد میشدیم، صبح خیلی زود، وقتی هنوز هوا تاریک بود، از مرز بازرگان وارد خاک ترکیه شدیم. لب مرز پیاده شدیم تا راننده کارای ماشین و انجام بده و بارها و پاسپورتها چک بشن. تقریبا بعد از یک ساعت، وقتی هنوز هوا تاریک بود و خورشید طلوع نکرده بود، راهمون رو این بار در خاک ترکیه، ادامه دادیم. ماشین برای صبحونه تو یکی از رستورانای مرزی نگه داشت و خیلی اتفاق خوبی بود که با یه زوج مسن ترک زبان تو اتوبوسمون آشنا شدیم، چون اصلا ترکی بلد نبودیم و پرسنل رستوران هم اصلا انگلیسی بلد نبودن! دوستای تازمون کمکون کردن بتونیم صبحونمون رو سفارش بدیم. ما هم ساده ترین نوع صبحونه که زود آماده بشه و به طبع زودتر هم تموم بشه رو سفارش دادیم. تخم مرغ نیمرو و چای. این کار فرصت بیشتری برای دیدن فضای بیرونی رستوران بهمون می داد. خلاصه، زمان حرکت شد و سوار ماشین شدیم و به مسیر ادامه دادیم.

سفر 4 روزه ما به گرجستان

حوالی ظهر وارد مرز گرجستان شدیم. پیاده شدیم تا وسیله ها و پاسپورتمون چک بشه و مهر بخوره. گرجستان، از همون دقایق اول، با سرسبزی و زیبایی بی نظیرش، من رو مجذوب خودش کرده بود. نزدیکای عصر به تفلیس رسیدیم. بعد از پیاده شدن از ماشین، سیم کارت تهیه کردیم تا با دوستمون که تو تفلیس لیدر تور بود تماس و یه کیوسک اکسچنج که بتونیم کمی لاری (واحد پول گرجستان) بگیریم.

دو ساعت زمان داشتیم تا دوستمون رو ببینیم. قرارمون مرکز شهر و کنار پل صلح تفلیس بود. ماشین گرفتیم و تقریبا با 5 لاری (هر لاری 1500 تومن به ریاله، البته این سفرم مربوط به دوسال پیش،یعنی سال94 و الان لاری 2 تومنه) درست کنار پل پیاده شدیم. زیباییش فوق العاده بود و تمام فکر و ذهنم محسور رنگ و فضای شاد و زیبایی معماری پل بود. قدم زنان از روی پل سمت خیابون بغلش که پر از کافه و رستوران بود رفتیم. چیزی که باهاش رو به رو شدم بی نظیر بود. یه خیابون باریک سنگفرش شده که میز و صندلی های کافه ها و رستوران ها توش چیده شده بود. یه موزیسین داشت با ساکسیفون یکی از آهنگهای لئونارد کهن رو می نواخت. یکی از کافه هارو انتخاب کردیم و به پیشنهاد صاحب کافه، یکی از غذاهای سنتی گرجی رو سفارش دادیم. خاچاپوری، یکی از غذاهای محبوب گرجیاست که مزش مثل نون و پنیره و به خاطر روش طبخش، گرمه و تو فصلهایی مثل تابستون، در کنار یه سالاد فصل، می تونه خیلی دلچسب باشه.

خیلی از عکسارو با عجله و با گوشی گرفتم. چون همیشه فرصت اینکه دوربینمو از جاش بیرون بیارم و بذارمش رو سه پایه و ... نبود. به خاطر همین بعضی از عکسایی که می ذارم اصلا کیفیت نداره و فقط به خاطر انتقال حسش می ذارمشون اینجا.

قلعه ناریکالا

مجسمه ی واختانگ گرگاسالی

پل صلح

غذای محلی گرجی ها، خاچاپوری

سفر 4 روزه ما به گرجستان

بعد از شام، دوستمون رو روی پل صلح دیدیم. به دلیل علاقه زیاد من به طبیعت، نمی خواستیم تمام زمانمون رو تو هتل یا هاستل بگذرونیم و تصمیم به کمپ تو طبیعت داشتیم. به خاطر همین، دوستمون بهمون پیشنهاد داد که برای استراحت و گذاشتن وسایل اضافمون، شب اول رو تو هتل محل اقامتش، هتل ویلتون بمونیم.

روز اول

با کمی راهنمایی گرفتن از دوستمون، تصمیم گرفتیم اولین جایی که میریم، " کلیسای جامع تثلیث سامِبا " باشه. طبق برنامه صبح به سمت کلیسا حرکت کردیم. بزرگی صحن اولین چیزی بود که آدم رو تحت تاثیر قرار می داد. مورد دوم معماری منحصر به فردش بود که با تمام کلیساهای دیگه ای که تا اون موقع دیده بودم فرق داشت. محوطش نسبت به شهر بلند تر بود و به همین خاطر، وقتی تو صحنش قدم می زدی، کل شهر تفلیس رو با بهترین زاویه می تونستی ببینی. جوری ساخته شده بود که در بدو ورود شکوه و عظمتش رو به بیننده القا میکرد و برای کسی که وارد صحنش می شد، چاره ای جز حیرت و شگفت زدگی نمی ذاشت. داخلش پر بود از مردم معتقدی که داشتن دعا می کردن، برای عیسی مسیح شمع روشن می کردن و شمایلش رو می بوسیدن.

سفر 4 روزه ما به گرجستان

مجسمه های کوچیک و بزرگ، شمایل حضرت مریم، نقاشی های نفیسی که توسط هنرمندای معروف از سر تا سر کشور و در طول تاریخ کشیده شده بود، رو دیوار های کلیسا خود نمایی می کرد.

یه مجسمه از صلیب که فرم دو تا بازوش به سمت پایین کشیده شده بود و بافت راه راه داشت نظرمو جلب کرد و برام جالب شد که بدونم چرا اون شکلیه. با یکی از راهبه ها صحبت کردم و ازشون سوالم رو پرسیدم. بهم گفت اولین کسی که مسیحیت رو برای اولین بار وارد گرجستان کرد، یه زن بود. اون موقع حمل صلیب ممنوع بوده و به این تریتیب،اون زن (که اسمش یادم رفت و تو منابع دیگه هم اسمش رو پیدا نکردم) از موی خودش صلیب درست می کنه . جالبه که فرم معماری کلیسا هم الهام گرفته از فرم همون صلیبه !

یکی دو ساعتی رو تو دیدن بخش های مختلف کلیسا و عکاسی ازش گذروندیم و بعد به پارک ریکه رفتیم. رودخونه کورا رو دیدیم و سوار تراموا به مقصد مجسمه مادر تفلیس و قلعه ناریکالا شدیم.از بالا همه چیز خییلی خیلی زیباتر بود. شهر قدیمی تفلیس زیر پامون بود و مجسمه کارتلیس دادا (مادر گرجستان) رو به رومون.

سفر 4 روزه ما به گرجستان

از تراموا پیاده شدیم و تا پای مجسمه مادر قدم زدیم. به خاطر وجود باغ گیاهشناسی گرجستان، اون منطقه سرسبز و هواش تو اون موقع از سال، خیلی خوب و دلچسب بود.

مجسمه مادر خیلی خیلی بزرگه و تقریبا از تمام نقاط تفلیس مشخصه و می شه دیدش. تو یه دستش شمشیر و تو دست دیگش یه جام نوشیدنی. به این معنا که از دشمنان سرزمینش با شمیشیرو از دوستان و مهمانانش با نوشیدنی پذیرایی میشه.به خاطر اینکه زمان زیادی نداشتیم،از دیدن باغ گیاهشناسی صرف نظر کردیم.

بعد از مجسمه مادر به دیدن قلعه ناریکالا رفتیم و تمام بخشهاشو قدم زدیم. ارتفاع بالای این قلعه باعث اشراف کاملش به کل شهر می شد تا زمان حمله دشمن، شهر قادر به دفاع از مرزهاش باشه.این قلعه متعلق به قرن 4 میلادی بود و طی سالها، بارها مورد تخریب و حمله قرار گرفته بود. طبق اطلاعاتی که بدست آوردیم؛ این قلعه به دست شاه عباس ساخته شده و قسمت های زیادی رو در سال 1827 تو زلزله از دست داده. وقتی بالای دیوارهاش می مونی و شهر و نگاه می کنی, تازه می تونی تفلیس واقعی رو با تمام زیبایی هاش ببینی.

بعد از دیدن قلعه، به پایین برگشیتم و وارد بافت قدیمی تفلیس شدیم. از کنار حمام های سولفوریک تا کوچه پس کوچه های تاریخیش گذشتیم. خونه های زیبا با معماری عاالی و رنگهای شاد و تراس های رویایی رو دیدیم و برای ناهار، یکی از رستوران های معروف اون منطقه رو که درست رو به روی بافت قدیمی بود رو انتخاب کردیم.

سفر 4 روزه ما به گرجستان

برای ناهار باز هم نوع دیگه ای از خاچاپوری رو سفارش دادیم با یه نوع خوراک گوشت با پیاز و سبزیجات و ادویه و فلفل که مخصوص مردم گرجستانه و اسمش آجاق کوریه . غذاهای گرجستان اغلب لذیذه و با ذائقه ما جور در میاد. تنها نکته قابل اشاره، خوش نمک بودن اکثر غذاهاست و اگه با خوردن نمک خیلی مخالف باشید، ممکنه با غذاها کمی مشکل پیدا کنید.

شب رو به گشت زدن تو خیابون های تفلیس گذروندیم و بعد به هتل برگشتیم تا وسایلمون رو جمع کنیم و فردا شب روتو طبیعت بگذرونیم.

روز دوم

روز بعد به شهر گوری که به تفلیس خیلی نزدیکه و تو فاصله نیم ساعته ازش قرار داره رفتیم. از موزه استالین دیدن کردیم که خیلی بزرگ و جالب بود. یه ماکت از کلبه ای که توش زندگی می کرد با کلی از کتابهاش ، مجسمه ها و لباسایی که می پوشید، اتاق کارش با میز و صندلی که همونجور حفظ شده بود و خیلی جالب بود. می تونستی از کنار صندلی و میزی که روزگاری استالین تصمیمای بزرگی برای مردم گرفت، رد بشی و شاهد تاریخ باشی. به نظرم این ویژگی مهم ترین خصوصیتیه که یه موزه می تونه داشته باشه. اینکه آدم رو ببره تو زمان. یه مسافرت چند ساعته دور دنیا، طی زمان های مختلف...

سفر 4 روزه ما به گرجستان

تو جاده گوری به مسختا، حاشیه جاده خیلی خیلی زیبا بود. جلوی هر خونه ای تاکستان شخصیش بود و زیر سایه و عطر خوب انگور ها، پیرمرد و پیرزنای گرجی نشسته بودن و حرف می زدن. برای من که تو شمال ایران زندگی می کنم این صحنه ها خیلی آشنا و یاد آور فضای زیبای روستاهای گیلانه. از رانندمون خواستم نگه داره تا بتونم از انگور های درشت و زیبا عکس بگیرم و فقط نگاهشون کنم . می دونستم انگور برای مردم گرجستان ارزش ویژه ای داره، به طوریکه اگه گاو یا گوسفندشون ازشون دزدیده بشه ممکنه هیچ واکنشی نشون ندن. اما اگه یک خوشه انگور بی اجازه کنده بشه از تاکستانشون، ممکنه دعوای بزرگی به وجود بیاد. چرا که مردم گرجستان معتقدن انگور برای زندگیشون برکت و محبت به همراه داره و برداشتن بدون اجازه اون، به منزله گرفتن نعمت از زندگیشونه. همینطور که مشغول عکس گرفتن بودم، یکی از همون پیرزنای مهربون با لبخند به سمتم اومد و با اشاره بهم فهموند که می تونم از انگور ها بردارم . من که از این همه محبت پر از شور و انرژی بودم و با علم به ارزش انگور براشون، گفتم نه . اما اون به همسرم گفت که بره و هر چقدر که می خواد انگور بچینه. واقعا محبت و مهربونی مرز و محدوده و دین و مذهب نداره و میشه عشق رو فارغ از هر نژاد و کشوری ، تو هر جای دنیا به خالص ترین شکل ممکن پیدا کرد. چهره ی خندون اون پیرزن گرجی، هرگز از ذهنم بیرون نمیره.

به قدیمی ترین شهر سنگی دنیا ( اوپلیسیتخه) و بعد به شهر مسختا (پایتخت قبلی گرجستان) و کلیسای (سوتیتسخووِلی) و (جواری) رفتیم. یکشنبه بود و هر کلیسایی که تو مسیرمون دیدیم پر از عروس و داماد هایی بود که به زیبایی با پوشیدن لباس های سنتی و محلیشون، حال و هوای عجیبی به سفر ما داده بودن.تو کلیسا مراسم و آئین های ازدواج مسیحی ارتدکس رو دیدیم که خیلی خیلی جالب و جدید بود و پیشنهاد می کنم اگه خواستید به دیدن کلیساهای بزرگ و معروف برید، حتما یکشنبه ها برید که با فرهنگای مختلف و اداب و رسوم مردم و لباس های سنتیشون آشنا بشید.

شهر سنگی اوپلسیتخه

اوپلیسیتخه بزرگترین شهر سنگی جهانه که مدتها بود دلم می خواست ببینمش. این شهر از ابتدای عصر آهن تا اواخر قرون وسطی، شهر مهمی محسوب می شده و قدمتش به قرن ششم قبل از میلاد بر میگرده. البته قسمت های خیلی زیادی از این شهر سالها قبل تو زلزله تخریب شد، اما هنوز هم پر از عظمت و شکوه و تاریخه و باید دیدش. یک سد قدیمی، داروخونه، آمفی تئاتر، کلیسا، زندان و سیاه چال، از بخش هاییه که تو این شهر سنگی قابل بازدیده و می شه از بلند ترین نقطش، رودخونه زیبای کورا رو دید. این شهر هم جزء آثار جهانی تو سازمان یونسکو به ثبت رسیده.

بلیط هامون برای شهر سنگی

یکی از ستون های شهر که باقیمونده و توسط آهن های دورش حفاظت میشه

اونطور که فهمیدیم و بعدا در موردش خوندیم، کلیسای سوتیتسخووِلی به دوران قرون وسطی تعلق داره و بعد از کلیسای سامه با، بزرگترین کلیسای گرجستان محسوب میشه. عامه ی مردم، باور دارن که عیسی مسیح، تو این کلیسا به خاک سپرده شده و به خاطر همین موضوع، این کلیسا یکی از مهم ترین عبادتگاه های گرجستانه. به خاطر مقیاس و معماری منحصر به فردش شهرت داره و تو سازمان یونسکو هم ثبت جهانی شده.

معمار این کلیسا، آرساکیدزه ی گرجی بوده که به ظرافت کارهاش شهرت داره. کلیسای سوتیتسخووِلی طی سالها، مورد حملات زیادی از جمله تیموریان ، روس ها و اعراب واقع شده و اوج تخریب این کلیسا تو همون سالها صورت گرفت. دیوار نگاره ها و نقاشیای روی دیوارهای کلیسا که آثار یه هنرمند روس بود، به زیبایی روی دیوارهای قدیمی و سنگیش می درخشید و تابش نور خورشید وقت غروب، اونها رو زیباتر میکرد.

سفر 4 روزه ما به گرجستان

از راننده تاکسی که رنت کرده بودیم خواستیم مارو به مرکز شهر مسختا برگردونه تا بتونیم کمی خرید کنیم و بعدش دنبال یه جای مناسب برای کمپ کردن بگردیم. بعد از خرید، قدم یکی دو ساعتی شروع به راه رفتن کردیم. بدون اینکه بدونیم داریم کجا میریم. بدون اینکه جایی رو بلد باشیم، و بدون اینکه کسی بتونه درست جواب سوالامونو بده! اکثر با اشاره بازی حرف همو می فمیدیم اما سر آدرس پیدا کردن و راهنمایی کردن، واقعا کار سخت می شد. خلاصه اینکه به قلبمون توجه کردیم و مسیرهارو رفتیم. بعد از مدتی ، دیدیم همه چی اشناست ! ما دوباره به محوطه ی کلیسای سوتیتسخووِلی برگشته بودیم و وقتی نمای خونه های اطرافش و کلیسارو تو شب دیدیم، از اینکه اشتباها دوباره گذرمون به اون منطقه افتاده، خیلی خوشحال شده بودیم ! منم تصمیم گرفت دوربینم رو از کوله بیرون بیارم و به جای عکس گرفتن با موبایل و دوربین دیجیتال، کمی عکاسی شبونه و درست حسابی انجام بدم. تو مدت زمانی که عکس می گرفتم، چند تا دختر و پسر جوون هم اومدن پیشمون و با انگلیسی دست و پا شکسته، به سختی تونستیم با هم ارتباط بر قرار کنیم و سوالهاشون رو متوجه بشم. با هم در مورد سفر و عکاسی صحبت کردیم و آخر هم با یه عکس یادگاری باهاشون خداحافظی کردیم.

برای کمپ شبونمون تو خیابونای خارج شهر قدم زدیم و با پرسیدن از مردم محلی برای محل چادر زدن و اطمینان از امنیت منطقه، تو حاشیه رود متکواری کمپ کردیم. یکی از زیباترین مناظری که می تونستیم ببینیم، دیدن مهتاب توی رودخونه بود و سکوتی که تو فضا حاکم بود، عکس کوه ها که تو آب افتاده بود و تا فردا صبحش، نمی دونستیم چقدر سبز و زیبا هستن

روز سوم

صبح روز بعد، به سمت تفلیس حرکت کردیم و قصد داشتیم شهر گردی کنیم و این بار بخش مدرن شهر رو ببینیم، رستوران های بیشتری رو امتحان کنیم وبه دیدن جاذبه های شهری ادامه بدیم.

به خیابون های آبلاواری و روستاولی رفتیم و کارهای دست فروشارو دیدیم، از میدان آزادی دیدن کردیم. برای وعده های غذایی به کی اف سی و مک دونالد رفتیم، سعی کردیم وسایل نقلیه مختلف رو امتحان کنیم و به نوازنده های خیابونی که تو کل مسیر می نواختن و انرژی مثبت رو به مردم هدیه می دادن، گوش دادیم. جالبترین بخش تو تردد داخل شهر، متروها بودن که به عمق زیاد و سرعت بالاشون معروفن. سرعتی حدود 2 تا 3 برابر سرعت مترو ها تو ایران و عمقی 4 برابر متروی تجریش !

ساختمان پارلمان گرجستان، تفلیس

میدان آزادی تفلیس

دست سازه های گرجی، خیابان روستاولی

خیابان روستاولی، تفلیس

و به این تریتیب، سفر خاطره انگیز ما به تفلیس زیبا و اسرار آمیز، به پایان رسید. امیدوارم باز هم بتونم به این سرزمین رویایی برگردم.

جدیدترین نظرها

{{comment.user.name}} {{comment.user.name}}

{{ comment.user.name }} {{ comment.date }}

{{ comment.dislike }}
{{ comment.text }}
پاسخ
avatar

شاقاج محمد زاده 5 دقیقه پیش

کلیه مدارک لازم جهت اخذ روادید باید به صورت کاغذی آماده شده و توسط فرد متقاضی به متصدی باجه در هنگام ارائه درخواست، تحویل شوند. لذا هیچ یک از مدارکی که در هنگام ارسال درخواست تعیین وقت، بصورت الکترونیکی و در ضمیمه ایمیل به کنسولگری ارسال شوند، مورد بررسی قرار نخواهند گرفت. از این روی بنابر دلایل فنی از متقاضیان روادید توریستی باید فقط درخواست تعیین